امنیت غذایی از ارکان امنیت ملی است همه آنچه باید درباره حساسیت فصلی بدانید جلوگیری از ۳ هزار سقط عمد جنین سالم در کشور حریق منزل مسکونی در بلوار میرزا کوچک خان + تصویر حادثه(۱۳ اردیبهشت) شاهرخ‌خان دستگیر شد (۱۳ اردیبهشت) بارش باران و لغزندگی معابر در جاده‌های خراسان رضوی (۱۳ اردیبهشت ۱۴۰۳) جزئیات لحظه پیدا شدن «یسنا دیدار» از زبان کایت سوار نیشابوری+فیلم برخورد مرگبار کامیون با پژو پارس در نزدیکی مشهد با ۲ کشته و زخمی (۱۳ اردیبهشت ۱۴۰۳) ویدئو | توضیحات مدیر‌عامل هلال احمر گلستان درباره پیداشدن یسنا، دختر گم‌شده ترکمن یک سوم شهرستان‌های خراسان رضوی فاقد مرکز پزشکی قانونی هستند مشهد، میزبان سومین همایش ملی مدیران خیریه دارالاکرام| بورسیه تحصیلی برای ۸ هزار دانش‌آموز نیازمند روایت مادر «یسنا دیدار»، از روز ناپدیدشدن دختر ۴ ساله‌اش + فیلم آخرین اخبار از عملیات جست‌وجوی «یسنا»، دختر گم‌شده ترکمن + ویدئو (۱۳ اردیبهشت ۱۴۰۳) آشنایی با خواص سبزی‌های فصل بهار| نوبرانه‌های بهاری ضامن سلامتی این سبزی، کلیه‌ها را تصفیه و استخوان و دندان‌ها را تقویت می‌کند
سرخط خبرها

ضرورت بازنگری سیاست گذاری اجتماعی اعتیاد

  • کد خبر: ۱۸۷۰۱۸
  • ۱۲ مهر ۱۴۰۲ - ۱۰:۱۱
ضرورت بازنگری سیاست گذاری اجتماعی اعتیاد
بررسی اجمالی و تحلیل آمار‌های افزایشی اعتیاد نشان می‌دهد ساختار فعلی همراه با مبارزه، مقابله و پیشگیری از اعتیاد از کارایی و اثربخشی لازم برخوردار نیست.

آسیب اجتماعی اعتیاد، یکی از نگرانی‌ها و چالش‌های مهم دولت‌ها و سیاست گذاران اجتماعی است. در کشور ما این آسیب اجتماعی بر اساس پایش‌ها و پژوهش‌های ملی، اولویت اول و در قانون توسعه ششم توسعه کاهش و کنترل آن با هم افزایی سازمان‌ها و نهاد‌ها مورد تأکید واقع شده است. بر اساس آمار معتادان متجاهر در فاصله پاییز و زمستان سال گذشته، اعتیاد یکی از علت‌های اصلی طلاق در بین خانواده‌های مشهدی هم به شمار می‌رود. علاوه بر آن مسائل و آسیب‌هایی مانند زباله گردی، سقط، بیکاری، طردشدگی از خانواده و جامعه، بی سرپناهی، فقر، سرقت، نزاع و ... ناشی از اعتیاد باید نظام‌مند و مستمر بررسی شود.

به طور خاص در مشهد بیش از ۳۰ درصد معتادان بعد از متجاهر شدن طلاق گرفته اند. آسیب به نوجوانان و جوانان در کاهش سن اعتیاد از طرفی و تنوع مواد، سادگی در مصرف، تغییر ابزار‌های مصرف، در دسترس بودن برای همه اقشار و سنین و مهم‌تر نوترکیب‌ها مانند مواد صنعتی، هشدار‌هایی است که به خانواده و جامعه حق می‌دهد که سیاست گذاران نسبت به این آسیب جدی‌تر باشند. از نگاهی دیگر، سود ناشی از فروش مواد مخدر برای مجرمان بین المللی قابل چشم پوشی نیست و به دلیل وابستگی شدید معتاد به مواد، قیمت آن اهمیتی ندارد؛ بنابراین حتی مسدود شدن مرز‌های زمینی هم تأثیر صددرصدی در حذف یا کاهش قاچاق ندارد؛ اگرچه در کنترل قاچاق بسیار مؤثر است.

در برابر این جنگ نابرابر که تهدیدی جدی برای اقتصاد کشور در بیکار شدن نیروی به ویژه خدماتی و کارگری و مهارتی که جایگزینی آن مهر زمان لازم دارد، تهدیدی برای بنیاد خانواده با حذف سرپرست خانواده و تبدیل سرپرست خانواده به مصرف کننده، فرزندان طلاق و ...، تهدیدی برای کاهش امنیت اجتماعی با افزایش سرقت‌های خرد در محلات، افزایش بیمار‌های ناشی از زباله گردی و تهدید سلامت فردی و اجتماعی، نیازمند ساختاری منسجم، متعهد، متخصص، متمرکز و با اختیارات و اعتبارات مستقل هستیم. تحلیل‌ها نشان می‌دهد بیش از ۷۰ درصد معتادان متجاهر مشاغل خدماتی داشته اند که بعد از تجاهر به اعتیاد بیکار شده اند.

واقعیت آن است باوجود تقدیم هزاران جوان، شهید و جانباز نیرو‌های جان برکف و عزیز فراجا در عرصه مبارزه و مقابله با مواد مخدر در راستای تأمین امنیت اجتماعی به دلیل پیچیده‌تر شدن مسئله اعتیاد، تولید مواد مخدر صنعتی، هزینه بر بودن روش‌های درمان، حتی تغییر رویکرد مجرم به بیمار معتاد از دهه ۸۰ و ابلاغ سند ملی اعتیاد و مسئول بودن بیش از سی سازمان و نهاد حاکمیتی و دولتی آن چنان که باید و شاید، توفیقی در کاهش اعتیاد نداشته ایم.

بررسی اجمالی و تحلیل آمار‌های افزایشی اعتیاد نشان می‌دهد ساختار فعلی همراه با مبارزه، مقابله و پیشگیری از اعتیاد از کارایی و اثربخشی لازم برخوردار نیست. الگوی سیاست گذاری اجتماعی نیازمند بازنگری جدی و ایجاد مرکز ملی اعتیاد برای راهبری، استمرار در تحقق سیاست‌های اجرایی امر اجتماعی اعتیاد جدای از شورای مبارزه با مواد مخدر که لازم نیز هست، می‌تواند آرایشی جدید در برابر جنگ تحمیلی اعتیاد در کشورمان باشد.

گزارش خطا
ارسال نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط شهرآرانیوز در سایت منتشر خواهد شد.
نظراتی که حاوی توهین و افترا باشد منتشر نخواهد شد.
پربازدید
{*Start Google Analytics Code*} <-- End Google Analytics Code -->